Varje vagn har en egen historia
Här ser ni vad det är vi åker runt i, vad vi bor i om somrarna och var vi finner ro om vintrarna.
Kabe Safir XL KS 2001 (2012- )

Ja låter kanske lite grymt att säga så, men denna ädelsten har vi skaffat för att lösa vintercampingen. Sen till våren beror det helt på om vi ska fortsätta med vintercampandet eller inte om vi behåller vagnen eller skickar den vidare mot nya äventyr.

Det som ska göras på Kaben är bara lite inredningsdetaljer. Som ni vid det här laget vet är vi ganska alergiska mot den traditionella husvagnspyntningen, så gardinerna åker ut och ersätts av stilrena paneler. Överkast och draperier likaså. Sedan ska Ronny byta ut några lampor mot LED och lägga till ledlister kring bänkar och fönster. Detta kommer ju bli vårt andra hem nu i vinter så det ska ju kännas som VÅRT hem också.
Om några helger så dockar vi in i Klinten-vi ses!
****************************
Solifer GT 645 (2012- )
Efter 3 somrar på de svenska vägarna tyckte vi att det var dags att ta ut svängarna lite och börja utforska Europa. Att göra detta med husvagn hade förståss varit fullt möjligt, men vi valde ändå att prova på husbilandet. Det är ju nu innan man är med villa, volvo och vabb som man ska prova på. Sagt och gjort. Volvon och Caiennan byttes mot denna Solifer GT 645.

Med Sollan har vi i sommar (2012) kuskat runt i närmare 500 mil. Dock fick planerna på europa bordläggas till nästkommande år. Vi fick bilen bara någon vecka innan avfärd och sedan åkte jag ju på gallblåseinflamation, vilket gjorde att vi blev lite sinkade i tidsschemat. Nåja får bli nästa sommars resmål.

Sollan är en sommarbil i och med att det luftburen värme och vattenledningarna ligger på undersidan av bilen (utomhus).
Vi märkte ganska snabbt, när vi under hösten åkte och campade, att ska man använda husbil på andra årstider än sommaren bör man ha vattenburen värme. Hur vi löser vintern i Storklinten återstår att se, vi har några alternativ att välja på.
****************************
Cabby 570 F3 Caienna (2010-2012)
Cabby Caienna 570+, bytte vi till i augusti 2010.
Varför vi ville byta var inte för att Kaben inte skulle duga en sommar till, utan därför att vi börjat planera att även vintercampa och då ville vi ha en nyare vagn som vi viste skulle klara av en kall vinter utan kostsamma missöden, som exempelvis en gammal trött panna som slutar fungera eller liknande saker som kan inträffa med en äldre husvagn.

Perfekt tänkte vi, då har vi ju hela hösten att bo in oss i vagnen innan den skulle vinterparkeras på en skidanläggning några mil hemifrån.
Men tror ni vi hade vagnen inom 14 dagar?
Någon dag innan lovat leveransdatum ringer Ronny försäljaren för att fråga hur det ligger till om vagnen har kommit upp till husvagnsfirman. Det har den inte och försäljaren ska ringa till Cabby och höra och sedan återkomma till oss med besked

Mycket riktigt, fördäljaren återkommer med besked, men inte det vi förväntat oss
-Det finns ingen vagn i vårat namn på någon beställningslista. Vagn nummer 2 har tillverkats, men de har ingen koll på var den är. Den är helt enkelt borta!
Såklart skapar detta hus i helvetet och Ronny tar kontakt med Cabbys säljchef och ställer ett ultimatum att om vi inte har en vagn snarast så blir det ingen affär.
Efter många om och men så kommer de överrens om att styra om produktionen och leverera en vagn så fort det bara går.
Efter många om och men så kommer de överrens om att styra om produktionen och leverera en vagn så fort det bara går.
Inom 10 dagar har vi vår vagn och hör å häpna, det är vagn nr 2 som vi kvitterar ut...den som var fursvunnen! Ja eller hur att den var försvunnen!?
Nåja, vi kör vagnen till svägerskan och börjar flytta över våra grejer från gamla vagnen. Ju mer vi packar in desto mer fel uppräcker vi. Det hänger lösa sladdar, det är sprickor i laminatskivorna, märken i golvet. Toaletten fungerar inte och vattenslangarna är på tok för långa så vattnet passerar inte som det ska.
Tillråga på allt har de inte luftat värmesystemet så när Ronny kör upp vagnen håller pannan på att haverera!
Det var bara att ringa säljaren igen och meddela att vi inte under några omständigheter tänker slutföra köpet på en vagn som har mer fel än rätt! Så vi tömmer vagnen igen och åker tillbaka med den till försäljaren. Cabby kontaktas igen och lösningen de kommer med är att husvagnsfirnan fåt ta på sig att åtgärda felen.
Aldrig i livet att vi går med på det. Har vi beställt en ny vagn ska vi inte det första vi gör behöva lämna in den på reparation. Vi ska ha en ny vagn och vi ska ha den fort!
Nu har vi slut på tålamod och vi börjar även titta på andra märken.
Så, tillslut efter en massa turer hit och dit får vi äntligen en ny fungerande vagn. Men inte nummer 2 som vi blev lovade utan nummer 35. Inte för att det spelar någon roll, men att det enligt Cabby var i stort sett omöjligt att styra om produktionen för 1 vagn håller inte, i och med att den vagn vi tillslut fick bevisar att det tillverkats en hel drös av den typ av vagn som vi beställde
Hursomhelst, det löste sig tillslut i alla fall.
Cabbys förklaring verkar logisk och vi har blivit kompenserade. De har dessutom gjort en utredning om hur detta kunde gå till, hur de kunde leverera en felaktig vagn, det ska nämligen inte vara möligt, det ska inte få hända igen menar dom.
Vad som hände berodde helt enkelt på den mänskliga faktorn.
När en vagn produceras och inreds görs allt jobb dubbelt. Det vill säga att exempevis person nummer 1 installerar elektroniken och person nummer 2 monterar skåp. Sedan kontrollerar person nummer 1, person nummer 2s arbete och vice verca, för att säkerställa att det är rätt gjort. Dessutom, innan vagnen får lämna fabriken ska den gå igenom två kontroller för att dubbelkolla att den är korrekt.
Detta hade alltså inte gått rätt till och det är förklaringen till varför det var så mycket fel.
Nåja, med facit i hand så tror jag att försäljaren lovade för mycket när han sa 2 veckors leveranstid. Dom sa säkerligen så till alla kunder.
Vintercampandet tog vi oss igenom utan större bekymmer och det är verkligen en kanon vagn att äga när allt kommer kring :)
Det är härligt att äga något splitt nytt, man får passa på medan man kan, innan barn kommer med i bilden och man måste prioritera annorlunda.
****************************
Kabe Safir gle 2009-2011
Den hade inte haft många ägare och var i kanonskick!
Historien börjar med att jag var nere i Malmö och jobbade under U21 EM 2009. Jag skulle vara där i dryga två veckor och första kvällen ringerRonny och säger att han har en överraskning när jag kommer hem!

Så när jag kom hem från resan så ringer Ronny och säger att vi ska åka å titta på en husvagn i morgon och sedan ska vi iväg på semester.
Visst hade vi pratat om att skaffa vagn, men aldrig kunde jag tro att det skulle ske här och nu!

Den var redan i kanonskick, men man vill ju som ändå gå igenom den och städa ur ordentligt. Vi tog ut precis allt som gick att ta ut och höll på att fixa och dona i säkert 2 dar innan vi var resklara. Ronny gjorde grovjobbet och jag stod för lull lullet, eller rättare sagt "avlullandet"
Visst har det sin charm, men alla vollangiga gardiner och krusiduller, men det är inte våran stil. De klassiska husvagnsgardinerna byttes ut om stilrena panelgardiner och den kappa som prydde varenda list i sovdelen, tog vi bort. Sängöverkastet byttes ut mot ett enkelt ikea överkast.
Inför säsong nr 2 bytte vi även ut dynorna mot nya mörkgråa (typ sofftyg) Ronny bytte även ut lamporna mot nya ledspotlights och satte ledlister runt fönsterna fram till på vagnen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar